DE BOUWSTENEN


Zoals men ook een huis niet alleen kan bouwen. Zo is het ook met leren en tot leren komen. Samen staan we sterk. Het is niet de leerkracht en het kind. Nee, wij samen. De leerkracht en het kind hebben elkaar nodig om optimaal tot leren te komen. De bouwstenen moeten samen komen en één geheel worden en vormen. Samen leren we van elkaar.

Veel dingen weten kinderen zelf. Ze hebben een heel eigen blik en visie op de dingen. Vaak heel anders dan volwassenen hebben. Door als leerkracht aan te sluiten bij de leefwereld van de kinderen, betrekken we de kinderen meer bij de lesstof en zorgen we ervoor dat er een groter enthousiasme ontstaat. Dat grotere enthousiasme zorgt weer voor betere resultaten.

Ook krijgen de kinderen bij ons op school veel samenwerkingsopdrachten. Dat ze samen oplossingen moeten bedenken, samen dingen moeten ontwerpen, of samen een les moeten maken. Ze zullen hierin ervaren dat het alleen niet lukt, maar dat je de hulp van elkaar echt nodig hebt.

Samen bouwen. Samen werken. Samen. De leerkracht en de kinderen. Dat schept een band. Dat zorgt ervoor dat kinderen niet als egoïstische individuen in een individualistische samenleving komen te staan. Het zorgt ervoor dat men naastenliefde ontwikkelt en leert op elkaar te vertrouwen. Het geeft een verantwoordelijkheidsgevoel. 

Het zorgt voor verantwoordelijke kinderen die sterk de maatschappij in kunnen gaan.